Kruchta, nawa kościoła, prezbiterium. Te trzy miejsca - przestrzenie w kościele nie są przypadkowe. Kruchta (narteks) to przedsionek kościoła. We wczesnym chrześcijaństwie to miejsce, w którym przebywali tylko poganie, niewierzący i pokutnicy. Kruchta pochodzi od słowa kruszyć, skrucha – chodzi o skruchę, żal, pokutę za grzechy. Do nich dołączali katechumeni po skończonej liturgii Słowa. W nawie kościoła mogli przebywać tylko pojednani z Bogiem i z ludźmi, czyli wierzący, a w prezbiterium kapłani i służba liturgiczna. Wewnątrz kościoła dzieją się święte tajemnice i dlatego mogą w nich uczestniczyć ci, którzy prawdziwie wierzą.
Eucharystia, przeżywana w wierze, jest niezwykłym doświadczeniem, bo łączy przeszłość i przyszłość w teraźniejszości. W teraźniejszości „tu i teraz” doświadczamy sakramentalnie tego, co Jezus dokonał w przeszłości i czego dokona w przyszłości.
Eucharystia w której uczestniczymy to wielki cud. Najpierw nad darami kapłan wyciąga ręce i modli się epiklezą, czyli woła o Ducha Świętego, aby zstąpił na chleb i wino i uczynił Ciałem i Krwią Chrystusa. Po przeistoczeniu występuje druga epikleza tym razem nad ludem.
Modlitwa "Ojcze nasz"
Rozpoczynamy omawianie obrzędów komunii świętej. Po doksologii, złożeniu ofiary Jezusa i Kościoła, następuje modlitwa „Ojcze nasz – Modlitwa Pańska”. Dlaczego w tym akurat miejscu liturgii? Z kilku powodów i to już od IV wieku.
• Jest przygotowaniem do głębokiego i owocnego zjednoczenia się z Chrystusem i wspólnotą Kościoła w komunii św.
• Zawiera bowiem prośbę o przebaczenie grzechów: „odpuść nam nasze winy jako i my odpuszczamy naszym winowajcom”. Jest to ostatni moment, aby prosić o przebaczenie i przebaczyć innym. Aby owocnie przyjąć komunię św. trzeba mieć czyste serce, pełne miłości do bliźnich.
• Prosimy też o chleb powszedni: „chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj”. Prosimy gorąco nie tylko o pożywienie ziemskie, ale o pokarm na życie wieczne.
• W Modlitwie Pańskiej wyrażam moje synostwo, które otrzymałem przez chrzest i które przez komunię z Synem Jednorodzonym pogłębia się we mnie. Nieprzypadkowo w starożytności to modlitwa była objęta zasadą milczenia. Chrześcijanie nie przekazywali jej nikomu spoza swego grona, bo jak może mówić do Boga „Ojcze” ktoś kto nie zjednoczył się z Jego Synem?
Poniedziałek: 16.00 - 18.00
Wtorek: 9.00 - 11.00
Środa: 9.00 - 11.00
16.00 - 18.00
Czwartek: 9.00 - 11.00
Piątek: 16.00 - 18.00
tel: 61 823 35 87
mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
35 1090 1346 0000 0000 3404 4731
W niedziele
7.30
9.30
9.45 w kaplicy (dla małych dzieci)
11.00 (z udziałem dzieci)
12.30
17.00 (z udziałem młodzieży)
18.30
20.00 (akademicka)
w lipcu i sierpniu
7.30, 9.30, 11.00, 12.30, 18.30, 20.00
W dni powszednie
7.00, 8.00, 18.30
15 minut przed każdą Mszą Świętą
Pierwszy piątek miesiąca
7.00 – 19.00
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.